A kis, kezdő vállalkozások jelentős hányada kezdi meg hivatalos tevékenységét egy konyhában, egy kanapé sarkán, volt gyerekszobában vagy éppen a klasszikus garázsban. Így váltak, válnak lakások ezrei néha irodává, néha műhellyé, esetleg logisztikai központtá vagy raktárrá, valamint egyszerűségből és ésszerűségből egyben vállalkozások hivatalos székhelyévé is. A IX. emeletre eső székhelyek számában Magyarország világelsősége nem kérdőjelezhető meg. Ebben persze semmi meglepő nincsen. A saját lakás ingyen van (Lehet-e ennél vonzóbb érv egy vállalkozás számára?), és többé-kevésbé még kéznél is van.
Előfordulhat azonban nem kevés olyan helyzet, – akár már egy vállalkozás indulásánál is – amikor messze nem ideális megoldás, ha az ember lakása egyben a vállalkozásának a székhelye is.
Az ilyen, lentebb vázolt helyzetekre sok szempontból megnyugtató megoldást jelenthet a külön iroda, ami egyben székhelyként is funkcionál. A gond ezzel mindössze az, hogy egy iroda bérlése vagy vásárlása és a fenntartása minden vállalkozás esetében komoly kiadási tétel, nem beszélve arról, hogy egyre több és több vállalkozásnak egyszerűen nincs is szüksége egy állandó irodára. Csak egy székhely miatt? Minek? Ezért ha a külön iroda nem jön szóba, viszont mégis fontos, hogy ne a saját lakás legyen a vállalkozás székhelye, akkor az ideális, köztes megoldás a székhelyszolgáltatás igénybevétele lehet. Jogi és igazgatásügyi szempontból teljesen tiszta és szabályos, a költsége elenyésző az irodafenntartáshoz képest, és még bizonyos, elég praktikus szolgáltatások is járnak vele, mint például a postakezelés, vagy egyes ügyintézések.
De mik is azok a legjellemzőbb helyzetek, amikor érdemes megfontolni székhelyszolgáltatás igénybevételét?
- Ha a székhelyet valamilyen a lakásra vonatkozó előírás vagy szabály miatt nem lehetséges bejegyezni, azaz jogi akadály merül fel. Ez lehet helyi rendelet, törvény vagy akár banki szabályozás is. Olyan lakásban például nem lehet egyéni vagy társas vállalkozás székhelye, amire CSOK-ot vettek fel.
- Ha nem szereted, hogy a NAV szokásos székhely ellenőrzésének idejére a nagyit ki kell tessékelni a konyhából. Bizony, a székhely nem csak egy postacím. Egy vállalkozást személyesen is felkereshetnek ügyfelek, hivatalok, hivatalos szervek, vagy kaphat akár különböző ellenőrzéseket (természetesen abban az esetben is, ha egyébként tevékenységét makulátlan tisztasággal, a szabályokat gondosan betartva űzi). Még ha semmi titkolni valónk sincs, akkor is kényelmetlen érzés idegeneket a privát szféránkba beengedni. Egy jó székhelyszolgáltató esetében egy székhely ellenőrzésről kis túlzással tudnod sem kell, megcsinálják a közreműködésed nélkül.
- Ha többször van olyan, hogy most nagyon otthon kéne lenni, és mégsem jön össze. Amikor a munkavégzés helye nem ugyanaz, mint a székhely, azaz maga a lakás, bizony sokszor előfordul, hogy egy fontos küldeményt nem sikerül átvenni, a postás nem tudja kézbesíteni a tértivevényes levelet (plusz pár óra a postára beslattyogni, sorbanállni…uhh), de az se túl biztató, ha a NAV érkező ellenőreit valamelyik random családtag tartja szóval. A székhelyszolgáltatóhoz üzembiztosan beérkezik minden, sőt erről normális esetben egy-két órán belül értesítés is érkezik.
- Ha hülyén néz ki, hogy egy 9. emeleti bérlakásban van a vállalkozás székhelye, a cégtábláról meg csak úgy lehet képet készíteni, hogy belelóg egy szárítókötél. Igen, nehezen vitatható, hogy kevés összefüggés van egy vállalkozás székhelye és a tevékenységének a minősége között. De ettől még sajnos az is tény, hogy bizonyos üzleti helyzetekben vagy környezetben, bizonyos iparágakban, szakmákban egy vállalat székhelyének postacíme önmagában pozicionál. Bizonyosan ad egyfajta komolyságot, mutatja a fejlettségnek egy szintjét, sőt kifejezetten presztízs értékű is lehet, nyilván az adott lokációtól függően.
Természetesen a fentieken kívül még számtalan olyan helyzet adódhat, amikor a székhely szolgáltatás alternatívát jelenthet. A különböző igényekhez igazodva a KAPTÁR különböző megoldásokat kínál.
Tudj meg minden a részletekről ITT.